Join us at FabCon Atlanta from March 16 - 20, 2026, for the ultimate Fabric, Power BI, AI and SQL community-led event. Save $200 with code FABCOMM.
Register now!The Power BI Data Visualization World Championships is back! Get ahead of the game and start preparing now! Learn more
I want to create a VAR in the measure that calculate the number by groups and year and quarter.
For example,
Date Groups Numbers
2015/1/1 A 1
2015/1/2 A 2
2015/2/1 A 5
2015/4/1 A 2
2015/4/2 A 10
2015/6/5 A 4
What I want in report is:
Year Quarter Groups Numbers NEW
2015 Qtr 1 A 8 8
2015 Qtr 2 A 16 8
The NEW is the total value of min([Date].[Year]) & min([Date].[Quarter]) by Groups.
NEW = VAR MINYR = MIN(dt[date].[Year]) VAR MINQR = MIN(dt[date].[QuarterNo]) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[total]), FILTER(ALLEXCEPT(dt, dt[Groups]), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) Return NEWHowever, this return:
Year Quarter Groups Numbers NEW
2015 Qtr 1 A 8 8
2015 Qtr 2 A 16 16
Solved! Go to Solution.
Hi @PeterChen ,
To create a measure as below.
NEW = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) Return IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)
Hi @PeterChen ,
NEW = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) Return IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)
@v-frfei-msft wrote:Hi @PeterChen ,
Could you please explain the last line?
What does Blank() mean?
Is it possible to assign a VAR to that?
For example, WANT = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), New)
Hi @PeterChen ,
If we just remove the last line, the result would be shown as below, which doesn’t make sense coz additional blank number occurred in Q3&Q4:
Then we add the IF filter to fix it:
IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)
BTW, we can replace it using VAR:
WANT = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) VAR WANT = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), [NEW]) Return WANT
If we just remove the last line, the result would be shown as below, which doesn’t make sense coz additional blank number occurred in Q3&Q4:
Then we add the IF filter to fix it:
IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)BTW, we can replace it using VAR:
WANT = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) VAR WANT = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), [NEW]) Return WANT
Awesome.
But want seems not work if I add another VAR:
REALWANT = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) VAR WANTDenominator = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), [NEW]) VAR WANTNominator = CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), ALLEXCEPT(dt,dt[Group],dt[date].[Year],dt[date].[QuarterNo])) Return WANTNominator/WANTDenominator
This return 1 in all other years and quarters, seems weird.
It should return 1 'only' in the first year quarte, said 2015 Q1 under each group.
Year Quarter Groups Numbers REALWANT
2015 Qtr 1 A 8 1
2015 Qtr 2 A 16 2
2015 Qtr 3 A 20 2.5
2015 Qtr 4 A 16 2
2016 Qtr 1 A 40 5
2016 Qtr 2 A 32 4
2016 Qtr 3 A 12 1.5
2016 Qtr 4 A 8 1
Hi @PeterChen ,
I’ve completed the data with 4 Qtrs in 2015&2016. And the measure works well in my side:
I’ve completed the data with 4 Qtrs in 2015&2016. And the measure works well in my side:
Is it possible that there are other features in the data even I did not use it in this table so that the return value becomes 1 in all year and quarter?
The Power BI Data Visualization World Championships is back! Get ahead of the game and start preparing now!
Check out the November 2025 Power BI update to learn about new features.
| User | Count |
|---|---|
| 59 | |
| 46 | |
| 42 | |
| 23 | |
| 18 |
| User | Count |
|---|---|
| 193 | |
| 124 | |
| 101 | |