Join us at FabCon Atlanta from March 16 - 20, 2026, for the ultimate Fabric, Power BI, AI and SQL community-led event. Save $200 with code FABCOMM.
Register now!Calling all Data Engineers! Fabric Data Engineer (Exam DP-700) live sessions are back! Starting October 16th. Sign up.
I want to create a VAR in the measure that calculate the number by groups and year and quarter.
For example,
Date Groups Numbers
2015/1/1 A 1
2015/1/2 A 2
2015/2/1 A 5
2015/4/1 A 2
2015/4/2 A 10
2015/6/5 A 4
What I want in report is:
Year Quarter Groups Numbers NEW
2015 Qtr 1 A 8 8
2015 Qtr 2 A 16 8
The NEW is the total value of min([Date].[Year]) & min([Date].[Quarter]) by Groups.
NEW = VAR MINYR = MIN(dt[date].[Year]) VAR MINQR = MIN(dt[date].[QuarterNo]) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[total]), FILTER(ALLEXCEPT(dt, dt[Groups]), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) Return NEWHowever, this return:
Year Quarter Groups Numbers NEW
2015 Qtr 1 A 8 8
2015 Qtr 2 A 16 16
Solved! Go to Solution.
Hi @PeterChen ,
To create a measure as below.
NEW = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) Return IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)
Hi @PeterChen ,
NEW = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) Return IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)
@v-frfei-msft wrote:Hi @PeterChen ,
Could you please explain the last line?
What does Blank() mean?
Is it possible to assign a VAR to that?
For example, WANT = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), New)
Hi @PeterChen ,
If we just remove the last line, the result would be shown as below, which doesn’t make sense coz additional blank number occurred in Q3&Q4:
Then we add the IF filter to fix it:
IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)
BTW, we can replace it using VAR:
WANT = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) VAR WANT = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), [NEW]) Return WANT
If we just remove the last line, the result would be shown as below, which doesn’t make sense coz additional blank number occurred in Q3&Q4:
Then we add the IF filter to fix it:
IF(MAX(dt[Numbers]) = BLANK(),BLANK(),NEW)BTW, we can replace it using VAR:
WANT = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) VAR WANT = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), [NEW]) Return WANT
Awesome.
But want seems not work if I add another VAR:
REALWANT = VAR MINYR = CALCULATE(MIN(dt[date].[Year]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR MINQR = CALCULATE(MIN(dt[date].[QuarterNo]),ALLEXCEPT(dt,dt[Group])) VAR NEW= CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), FILTER(ALL(dt), dt[date].[Year] = MINYR && dt[date].[QuarterNo] = MINQR)) VAR WANTDenominator = IF(MAX(dt[Numbers]) = Blank(), Blank(), [NEW]) VAR WANTNominator = CALCULATE(SUM(dt[Numbers]), ALLEXCEPT(dt,dt[Group],dt[date].[Year],dt[date].[QuarterNo])) Return WANTNominator/WANTDenominator
This return 1 in all other years and quarters, seems weird.
It should return 1 'only' in the first year quarte, said 2015 Q1 under each group.
Year Quarter Groups Numbers REALWANT
2015 Qtr 1 A 8 1
2015 Qtr 2 A 16 2
2015 Qtr 3 A 20 2.5
2015 Qtr 4 A 16 2
2016 Qtr 1 A 40 5
2016 Qtr 2 A 32 4
2016 Qtr 3 A 12 1.5
2016 Qtr 4 A 8 1
Hi @PeterChen ,
I’ve completed the data with 4 Qtrs in 2015&2016. And the measure works well in my side:
I’ve completed the data with 4 Qtrs in 2015&2016. And the measure works well in my side:
Is it possible that there are other features in the data even I did not use it in this table so that the return value becomes 1 in all year and quarter?
Join the Fabric FabCon Global Hackathon—running virtually through Nov 3. Open to all skill levels. $10,000 in prizes!
Check out the September 2025 Power BI update to learn about new features.