Skip to main content
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Join us for an expert-led overview of the tools and concepts you'll need to become a Certified Power BI Data Analyst and pass exam PL-300. Register now.

Reply
patrickmballa90
Frequent Visitor

help

Hello,

Je suis developpeur junior sur Power BI.

J'ai une table de temps Temps(Date) et une table de Taux qui est Tau_annuel(Taux).

Mon besoin est de pouvoir afficher une date selectionnée depuis un segment de date plus les 12 mois précedents sur un graphiques en courbes en eliminant les date nulls ou vides.

J'ai besoin de votre aide et j'apprecierais votre soutien. 

3 ACCEPTED SOLUTIONS
rajendraongole1
Super User
Super User

Hi @patrickmballa90  - Ensure the relationships are in place between tables:

Time[Date] should be marked as a Date table.Annual_Rate table should have a Date column (or related column) that connects to Time[Date].

Now create a measure to help filter out only the last 12 months

IsInLast12Months =
VAR SelectedDate = MAX('Time'[Date])
RETURN
IF(
'Time'[Date] <= SelectedDate &&
'Time'[Date] >= EDATE(SelectedDate, -11),
1,
0
)

now use the chart and set the filter parameter with 1. 

Hope this helps.

Did I answer your question? Mark my post as a solution!

Proud to be a Super User!

View solution in original post

v-echaithra
Community Support
Community Support

Hi @patrickmballa90 ,

Thank you @rajendraongole1  for your response on this thread.

May I ask if you have gotten this issue resolved?

If it is solved, please mark the helpful reply or share your solution and accept it as solution, it will be helpful for other members of the community who have similar problems as yours to solve it faster.

Regards,
Chaithra.

patrickmballa90
Frequent Visitor

Bonjour,
Je viens vous proposer ma solution qui marche aussi très bien.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Taux 12 mois glissants =
VAR Currentdate = MAX('Dim DATE SEGMENT'[DATE]) // Récupère la date sélectionnée la plus récente dans le contexte du segment de dates. Cette Dim DATE SEGMENT represente l'image de la table d'origine TEMPS
VAR Previousdate = EDATE(Currentdate, -12)   /*DATE(YEAR(Currentdate), MONTH(Currentdate) - 12, DAY(Currentdate))*/
// Calcule la date correspondant à 12 mois avant la date sélectionnée.
// Attention : Si le mois est janvier (1), MONTH(Currentdate) - 12 donnera un résultat négatif.
// Pour une gestion robuste des années et des mois, il est préférable d'utiliser EDATE(Currentdate, -12).
VAR Result =
CALCULATE(
    SUMX(Table
    Table[Taux]),
    FILTER(TEMPS,
    // Conditions de filtre :
    NOT ISBLANK(TEMPS[DATE]) && // Exclure les dates vides
    TEMPS[DATE] <= Currentdate && // Dates <= date courante
    TEMPS[DATE] >= Previousdate) // Dates >= date d'il y a 12 mois
)
// CALCULATE applique un filtre sur la table des dates (TEMD_TEMPS) pour ne garder que les dates comprises entre Previousdate et Currentdate (incluses), en excluant les valeurs de date vides.
// Pour ce contexte filtré, SUMX additionne tous les taux de table.
RETURN
Result

C'est ce resultat qu'il faudrait placer sur l'axe des Y et sur la l'axe des X mettre le champ Date de la table d'origine TEMPS et au niveau du segment mettre la colonne date de la table Dim DATE SEGMENT.

4 REPLIES 4
patrickmballa90
Frequent Visitor

Bonjour,
Je viens vous proposer ma solution qui marche aussi très bien.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Taux 12 mois glissants =
VAR Currentdate = MAX('Dim DATE SEGMENT'[DATE]) // Récupère la date sélectionnée la plus récente dans le contexte du segment de dates. Cette Dim DATE SEGMENT represente l'image de la table d'origine TEMPS
VAR Previousdate = EDATE(Currentdate, -12)   /*DATE(YEAR(Currentdate), MONTH(Currentdate) - 12, DAY(Currentdate))*/
// Calcule la date correspondant à 12 mois avant la date sélectionnée.
// Attention : Si le mois est janvier (1), MONTH(Currentdate) - 12 donnera un résultat négatif.
// Pour une gestion robuste des années et des mois, il est préférable d'utiliser EDATE(Currentdate, -12).
VAR Result =
CALCULATE(
    SUMX(Table
    Table[Taux]),
    FILTER(TEMPS,
    // Conditions de filtre :
    NOT ISBLANK(TEMPS[DATE]) && // Exclure les dates vides
    TEMPS[DATE] <= Currentdate && // Dates <= date courante
    TEMPS[DATE] >= Previousdate) // Dates >= date d'il y a 12 mois
)
// CALCULATE applique un filtre sur la table des dates (TEMD_TEMPS) pour ne garder que les dates comprises entre Previousdate et Currentdate (incluses), en excluant les valeurs de date vides.
// Pour ce contexte filtré, SUMX additionne tous les taux de table.
RETURN
Result

C'est ce resultat qu'il faudrait placer sur l'axe des Y et sur la l'axe des X mettre le champ Date de la table d'origine TEMPS et au niveau du segment mettre la colonne date de la table Dim DATE SEGMENT.
v-echaithra
Community Support
Community Support

Hi @patrickmballa90 ,

Thank you @rajendraongole1  for your response on this thread.

May I ask if you have gotten this issue resolved?

If it is solved, please mark the helpful reply or share your solution and accept it as solution, it will be helpful for other members of the community who have similar problems as yours to solve it faster.

Regards,
Chaithra.

lbendlin
Super User
Super User

Please provide sample data that covers your issue or question completely, in a usable format (not as a screenshot).
Do not include sensitive information. Do not include anything that is unrelated to the issue or question.
Please show the expected outcome based on the sample data you provided.

Need help uploading data? https://community.fabric.microsoft.com/t5/Community-Blog/How-to-provide-sample-data-in-the-Power-BI-...
Want faster answers? https://community.fabric.microsoft.com/t5/Desktop/How-to-Get-Your-Question-Answered-Quickly/m-p/1447...

rajendraongole1
Super User
Super User

Hi @patrickmballa90  - Ensure the relationships are in place between tables:

Time[Date] should be marked as a Date table.Annual_Rate table should have a Date column (or related column) that connects to Time[Date].

Now create a measure to help filter out only the last 12 months

IsInLast12Months =
VAR SelectedDate = MAX('Time'[Date])
RETURN
IF(
'Time'[Date] <= SelectedDate &&
'Time'[Date] >= EDATE(SelectedDate, -11),
1,
0
)

now use the chart and set the filter parameter with 1. 

Hope this helps.

Did I answer your question? Mark my post as a solution!

Proud to be a Super User!

Helpful resources

Announcements
Join our Fabric User Panel

Join our Fabric User Panel

This is your chance to engage directly with the engineering team behind Fabric and Power BI. Share your experiences and shape the future.

June 2025 Power BI Update Carousel

Power BI Monthly Update - June 2025

Check out the June 2025 Power BI update to learn about new features.

June 2025 community update carousel

Fabric Community Update - June 2025

Find out what's new and trending in the Fabric community.