Forum Discussion

FredPereira's avatar
FredPereira
Frequent Visitor
6 years ago
Solved

Calculate difference between the first two dates in rows using M

Hi,   First of all, thanks for your time! Your help is VERY appreciated.   Let's say I have the following table:   Case Number Email Date/Time IsIncoming 0000000 1-1-20 14:00 FALSE ...
  • dax's avatar
    dax
    6 years ago

Hi FredPereira ,

You could refer to below M code to see whether it work or not.

let
        Source = Table.FromRows(Json.Document(Binary.Decompress(Binary.FromText("i45WMoAAJR0lQ11DXSMDBUMTKzDXzdEn2FUpVidayRACwEqMkJWEBIViqjDGbogRBICVmGA1BFmFKXZDjCEArMQMqyHIKswJG2JB0BBLLIbEAgA=", BinaryEncoding.Base64), Compression.Deflate)), let _t = ((type text) meta [Serialized.Text = true]) in type table [#"Case Number" = _t, #"Email Date/Time" = _t, IsIncoming = _t]),
        #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"Case Number", type text}, {"Email Date/Time", type datetime}, {"IsIncoming", type logical}}),
        #"Grouped Rows" = Table.Group(#"Changed Type", {"Case Number", "IsIncoming"}, {{"min", each List.Min([#"Email Date/Time"]), type datetime}}),
        #"Pivoted Column" = Table.Pivot(Table.TransformColumnTypes(#"Grouped Rows", {{"IsIncoming", type text}}, "en-US"), List.Distinct(Table.TransformColumnTypes(#"Grouped Rows", {{"IsIncoming", type text}}, "en-US")[IsIncoming]), "IsIncoming", "min"),
        #"Added Custom" = Table.AddColumn(#"Pivoted Column", "Custom", each [false]-[true]),
        #"Removed Columns" = Table.RemoveColumns(#"Added Custom",{"false", "true"}),
        #"Merged Queries" = Table.NestedJoin(#"Removed Columns", {"Case Number"}, #"Pivoted Column", {"Case Number"}, "Removed Columns", JoinKind.LeftOuter),
        #"Expanded Removed Columns" = Table.ExpandTableColumn(#"Merged Queries", "Removed Columns", {"false", "true"}, {"false", "true"})
    in
        #"Expanded Removed Columns"

Or 

let
        Source = Table.FromRows(Json.Document(Binary.Decompress(Binary.FromText("i45WMoAAJR0lQ11DXSMDBUMTKzDXzdEn2FUpVidayRACwEqMkJWEBIViqjDGbogRBICVmGA1BFmFKXZDjCEArMQMqyHIKswJG2JB0BBLLIbEAgA=", BinaryEncoding.Base64), Compression.Deflate)), let _t = ((type text) meta [Serialized.Text = true]) in type table [#"Case Number" = _t, #"Email Date/Time" = _t, IsIncoming = _t]),
        #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"Case Number", type text}, {"Email Date/Time", type datetime}, {"IsIncoming", type logical}}),
        #"Grouped Rows" = Table.Group(#"Changed Type", {"Case Number", "IsIncoming"}, {{"min", each List.Min([#"Email Date/Time"]), type datetime}}),
        #"Pivoted Column" = Table.Pivot(Table.TransformColumnTypes(#"Grouped Rows", {{"IsIncoming", type text}}, "en-US"), List.Distinct(Table.TransformColumnTypes(#"Grouped Rows", {{"IsIncoming", type text}}, "en-US")[IsIncoming]), "IsIncoming", "min"),
        #"Added Custom" = Table.AddColumn(#"Pivoted Column", "Custom", each Duration.Days(Duration.From([false]-[true]))),
        #"Removed Columns" = Table.RemoveColumns(#"Added Custom",{"false", "true"}),
        #"Merged Queries" = Table.NestedJoin(#"Removed Columns", {"Case Number"}, #"Changed Type", {"Case Number"}, "Removed Columns", JoinKind.LeftOuter),
        #"Expanded Removed Columns1" = Table.ExpandTableColumn(#"Merged Queries", "Removed Columns", {"Email Date/Time", "IsIncoming"}, {"Email Date/Time", "IsIncoming"}),
        #"Replaced Value" = Table.ReplaceValue(#"Expanded Removed Columns1",null,0,Replacer.ReplaceValue,{"Custom"}),
        #"Added Custom1" = Table.AddColumn(#"Replaced Value", "Custom.1", each if [Custom] <= 1 then "Y" else "N")
    in
        #"Added Custom1"

Best Regards,
    Zoe Zhi

If this post helps, then please consider Accept it as the solution to help the other members find it more quickly.