Forum Discussion

Felipekard's avatar
Felipekard
Frequent Visitor
2 years ago
Solved

Repeat rows until next day

Hi guys, can you help me?

I has this table:

COUNTRYDATEVALUE
BRAZIL09/20/202310
BRAZIL09/21/202310
BRAZIL09/22/202310
CANADA09/20/202310
CANADA09/23/202320
CANADA09/25/202330

And Brazil is daily, but canada only have some days.

I need made canada daily, repeat the next days with the value of last days, create the red rows below.

my table need be like this:

COUNTRYDATEVALUE
BRAZIL09/20/202310
BRAZIL09/21/202310
BRAZIL09/22/202310
CANADA09/20/202310
CANADA09/21/202310
CANADA09/22/202310
CANADA09/23/202320
CANADA09/24/202320
CANADA09/25/202330
  • Anonymous's avatar
    Anonymous
    2 years ago

Hi Felipekard 

You can create two blank queries in power query 

then put the following code to advanced editor

let
        Source = Table.FromRows(Json.Document(Binary.Decompress(Binary.FromText("i45WcgpyjPL0UdJRMrDUNzIAIiNjIMfQQClWB03SEJ+kEZqks6Ofo4sjDmNRJI1hkkZYJE1hksZAyVgA", BinaryEncoding.Base64), Compression.Deflate)), let _t = ((type nullable text) meta [Serialized.Text = true]) in type table [COUNTRY = _t, DATE = _t, VALUE = _t]),
        #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"COUNTRY", type text}, {"DATE", type date}, {"VALUE", Int64.Type}})
    in
        #"Changed Type"
    let
        Source = Table.FromRows(Json.Document(Binary.Decompress(Binary.FromText("i45WcgpyjPL0UdJRMrDUNzIAIiNjIMfQQClWB03SEJ+kEZqks6Ofo4sjDmNRJI1hkkZYJE1hksZAyVgA", BinaryEncoding.Base64), Compression.Deflate)), let _t = ((type nullable text) meta [Serialized.Text = true]) in type table [COUNTRY = _t, DATE = _t, VALUE = _t]),
        #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"COUNTRY", type text}, {"DATE", type date}, {"VALUE", Int64.Type}}),
        #"Sorted Rows" = Table.Sort(#"Changed Type",{{"COUNTRY", Order.Ascending}, {"DATE", Order.Ascending}}),
        #"Grouped Rows" = Table.Group(#"Sorted Rows", {"COUNTRY"}, {{"min", each List.Min([DATE])},{"max",each List.Max([DATE])}}),
        #"Added Custom" = Table.AddColumn(#"Grouped Rows", "Custom", each List.Dates([min],Duration.Days([max]-[min])+1,#duration(1,0,0,0))),
        #"Expanded Custom" = Table.ExpandListColumn(#"Added Custom", "Custom"),
        #"Removed Columns" = Table.RemoveColumns(#"Expanded Custom",{"min", "max"}),
        #"Merged Queries" = Table.NestedJoin(#"Removed Columns", {"COUNTRY", "Custom"}, #"Query1", {"COUNTRY", "DATE"}, "Table (2)", JoinKind.LeftOuter),
        #"Expanded Table (2)" = Table.ExpandTableColumn(#"Merged Queries", "Table (2)", {"VALUE"}, {"VALUE"}),
        #"Filled Down" = Table.FillDown(#"Expanded Table (2)",{"VALUE"})
    in
        #"Filled Down"

Output

Best Regards!

Yolo Zhu

If this post helps, then please consider Accept it as the solution to help the other members find it more quickly.

2 Replies

• Hi,

let
    Source = YourSource,
    #"Grouped Rows" = Table.Group(Source, {"COUNTRY"},
    {{"DATE", each List.Dates(List.Min([DATE]), Duration.Days(List.Max([DATE])-List.Min([DATE]))+1, #duration(1,0,0,0))}}),
    #"Expanded {0}" = Table.ExpandListColumn(#"Grouped Rows", "DATE"),
    #"Merged Queries" = Table.NestedJoin(#"Expanded {0}", {"COUNTRY", "DATE"}, Source, {"COUNTRY", "DATE"}, "Expanded {0}", JoinKind.LeftOuter),
    #"Expanded {0}1" = Table.ExpandTableColumn(#"Merged Queries", "Expanded {0}", {"VALUE"}, {"VALUE"}),
    #"Filled Down" = Table.FillDown(#"Expanded {0}1",{"VALUE"})
    in
    #"Filled Down"

Stéphane 

• Anonymous's avatar
    Anonymous
    Not applicable

Hi Felipekard 

You can create two blank queries in power query 

then put the following code to advanced editor

let
        #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"COUNTRY", type text}, {"DATE", type date}, {"VALUE", Int64.Type}})
    in
        #"Changed Type"
    let
        #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"COUNTRY", type text}, {"DATE", type date}, {"VALUE", Int64.Type}}),
        #"Sorted Rows" = Table.Sort(#"Changed Type",{{"COUNTRY", Order.Ascending}, {"DATE", Order.Ascending}}),
        #"Grouped Rows" = Table.Group(#"Sorted Rows", {"COUNTRY"}, {{"min", each List.Min([DATE])},{"max",each List.Max([DATE])}}),
        #"Added Custom" = Table.AddColumn(#"Grouped Rows", "Custom", each List.Dates([min],Duration.Days([max]-[min])+1,#duration(1,0,0,0))),
        #"Expanded Custom" = Table.ExpandListColumn(#"Added Custom", "Custom"),
        #"Removed Columns" = Table.RemoveColumns(#"Expanded Custom",{"min", "max"}),
        #"Merged Queries" = Table.NestedJoin(#"Removed Columns", {"COUNTRY", "Custom"}, #"Query1", {"COUNTRY", "DATE"}, "Table (2)", JoinKind.LeftOuter),
        #"Expanded Table (2)" = Table.ExpandTableColumn(#"Merged Queries", "Table (2)", {"VALUE"}, {"VALUE"}),
        #"Filled Down" = Table.FillDown(#"Expanded Table (2)",{"VALUE"})
    in
        #"Filled Down"

Output

Best Regards!

Yolo Zhu

If this post helps, then please consider Accept it as the solution to help the other members find it more quickly.